strategia działalności międzynarodowej / plan rozwoju eksportu

Strategia / plan działalności międzynarodowej przedsiębiorstwa – dla kogo i w jakim celu ?

Czym jest ten dokument

Strategia działalności międzynarodowej przedsiębiorstwa jest to dokument o charakterze strategicznym, zawierający analizy, wnioski i rekomendacje, dotyczące działań związanych z internacjonalizacją przedsiębiorstwa, co ma na celu odpowiednie przygotowanie podmiotu do ekspansji eksportowej.

Opracowanie takie powinna posiadać każda firma, która prowadzi działania na rynkach zagranicznych lub planuje ich rozpoczęcie, gdyż może to znacząco usystematyzować ekspansję, nakreślić optymalne kierunki rozwoju i ułatwić analizę efektywności.

Zamiennie używane nazwy tego dokumentu to m.in.:

  • plan działalności międzynarodowej przedsiębiorstwa
  • plan rozwoju eksportu
  • strategia internacjonalizacji
  • strategia eksportowa
  • model biznesowy internacjonalizacji
  • strategia biznesowa w zakresie umiędzynarodowienia.

Strategia działalności międzynarodowej przedsiębiorstwa często jest także dokumentem bezwzględnie wymaganym przy ubieganiu się o dofinansowanie rozwoju eksportu z Funduszy Europejskich w programach operacyjnych na szczeblu krajowym, jak również regionalnym.

Zawartość merytoryczna opracowania jest często zróżnicowana, ze względu na:

  • zazwyczaj mocno odmienną specyfikę przedsiębiorstw poddawanych analizie, planujących wejście na inne rynki zagraniczne oraz posiadających właściwe sobie produkty czy usługi
  • inne wymagania w każdym z programów operacyjnych ze strony Instytucji Zarządzającej/Pośredniczącej.

Dokument tworzony jest nie tylko na potrzeby „nowych” eksporterów, ale także dla firm już obecnych na rynku międzynarodowym, dzięki czemu możliwe jest zweryfikowanie na ile aktualny model biznesowy internacjonalizacji jest odpowiedni dla przedsiębiorstwa, np. pod względem obranych kierunków ekspansji czy też realizowanej strategii marketingowej.

Uproszczony zakres merytoryczny strategii / planu działalności międzynarodowej przedsiębiorstwa

Zawartość dokumentu oraz analizowane w nim zagadnienia mogą być przedstawiane w różny sposób, dostosowany do indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa. Należy jednak zwrócić uwagę, aby wyselekcjonować i uwzględnić w dokumencie te aspekty związane z ekspansją eksportową, które dla danej firmy są kluczowe w jej konkretnym przypadku.

Jako przykład bardzo uproszczonego modelu biznesowego internacjonalizacji można wskazać zakres merytoryczny dokumentu, który aktualnie (od 2017 roku) obowiązuje przy ubieganiu się o dofinansowanie rozwoju eksportu dla poddziałania 3.3.2 Aktywność międzynarodowa małopolskich MŚP (RPO WM 2014-2020). Opracowanie obejmuje:

  • analizę i wskazanie priorytetowego rynku / priorytetowych rynków docelowych działalności eksportowej Wnioskodawcy, pod kątem produktów lub usług, których dotyczy projekt (analiza słabych i mocnych stron), w tym m.in. analizę konkurencji – główni konkurenci oraz ich oferta na docelowym rynku priorytetowym / rynkach priorytetowych, a także analizę ich słabych i mocnych stron,
  • opis wyznaczonych celów,
  • strategię eksportową w zakresie produktu / usługi, w tym opis sposobu/sposobów wejścia na priorytetowy rynek zagraniczny,
  • szacowane koszty wdrożenia opracowanej strategii eksportowej.

Czy warto zadbać o szerszy zakres merytoryczny dokumentu

Należy zwrócić uwagę, że plan działalności międzynarodowej powinien stanowić strategiczny dokument, na podstawie którego przedsiębiorstwo rozwijać będzie działania na rynkach zagranicznych.

W przypadku ubiegania się o dofinansowanie ekspansji eksportowej z Funduszy Europejskich, poszczególne instytucje, do których składane są dokumenty, zazwyczaj szczegółowo określają jaki jest wymagany zakres takiej strategii.

Przy tworzeniu planu działalności międzynarodowej należy jednak uwzględnić również indywidualne potrzeby przedsiębiorstwa i w taki właśnie sposób dostosować zawartość dokumentu.

Nie warto zatem wyłącznie koncentrować się na nakreślonej – np. przez daną instytucję czy organizację – obligatoryjnej zawartości merytorycznej opracowania.

Każdy przedsiębiorca musi bowiem – zanim podejmie decyzję o rozpoczęciu bądź rozwoju działalności eksportowej – jak najdokładniej zweryfikować:

  • aktualną pozycję konkurencyjną swojej firmy
  • wybrane rynki zagraniczne pod kątem oferowanych produktów i potencjału rozwojowego, ale także ich aktualnej sytuacji ekonomicznej i politycznej
  • jakie działania i w jakim czasie będzie realizował.

Może się także okazać, że w jego indywidualnym przypadku, wymagane będą jeszcze inne, ponadstandardowe informacje, bez których trudno sobie wyobrazić ekspansję eksportową.

Wszystkie te przemyślenia i uwagi warto uwzględnić w trakcie tworzenia strategii działalności międzynarodowej przedsiębiorstwa, tak żeby dokument był jak najbardziej kompletny, ale przede wszystkim użyteczny dla konkretnego podmiotu.

Czytaj dalej >>

Przykłady bardziej rozbudowanej zawartości merytorycznej opracowania

Strategia / plan działalności międzynarodowej przedsiębiorstwa a Fundusze Europejskie

>> (Strona: 2)