Promocja Marki Innowacyjnych MŚP – Działanie 2.25 FENG 2021-2027

Promocja Marki Innowacyjnych MŚP - 2.25 FENG

Promocja Marki Innowacyjnych MŚP (2.25 FENG) to kluczowe działanie eksportowe w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027. Wspiera ono internacjonalizację polskich, innowacyjnych MŚP poprzez dofinansowanie udziału w prestiżowych targach i misjach gospodarczych. Jest to bezpośrednia kontynuacja cieszącego się dużym zainteresowaniem programu Go To Brand, ukierunkowana na sektory o najwyższym potencjale innowacyjnym i eksportowym.

Działanie Promocja Marki Innowacyjnych MŚP (2.25 FENG) stanowi wsparcie promocyjne dla marek produktowych polskich MŚP poprzez Markę Polskiej Gospodarki, głównie w ramach udziału w międzynarodowych targach i misjach gospodarczych.

Wsparcie w ramach działania Promocja Marki Innowacyjnych MŚP skierowane jest do polskich przedsiębiorców posiadających znaczący potencjał eksportowy na rynkach międzynarodowych.

Umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstw w ramach działania 2.25 FENG ma na celu zwiększenie ich dostępu do tradycyjnych oraz perspektywicznych rynków. Pod uwagę brane są sektory gospodarki o najwyższym potencjale. W tym zakresie także pod względem możliwości realizacji strategii ekspansji zagranicznej oraz dopasowania produktów i usług do konkretnych rynków docelowych, segmentów klientów i kanałów sprzedaży.

RP CONSULTING Rafał Pasterczyk specjalizuje się w obsłudze działania 2.25 FENG – Promocja Marki Innowacyjnych MŚP – przygotowuje wnioski o dotację oraz prowadzi projekty i rozlicza przyznane dofinansowanie.

Promocja marki innowacyjnych MŚP w ocenie RP CONSULTING Rafał Pasterczyk

Promocja Marki Innowacyjnych MŚP (Działanie 2.25 FENG 2021-2027) to kluczowy mechanizm wsparcia w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki w kontekście dotacji na eksport MŚP. Ma to na celu wsparcie dla internacjonalizacji polskich firm posiadających innowacyjny potencjał.

Działanie to, będące naturalną kontynuacją popularnego programu Go To Brand z poprzedniej perspektywy finansowej, oferuje przedsiębiorcom dofinansowanie udziału w targach i misjach gospodarczych na rynkach zagranicznych. Głównym celem jest skuteczne wprowadzenie lub umocnienie obecności innowacyjnych produktów i usług na świecie poprzez efektywne wykorzystanie środków na promocję innowacyjnej oferty za granicą, głównie w ramach Marki Polskiej Gospodarki.

Dotacje na rozwój eksportu obsługujemy od 2009 roku

👉 Zrealizowaliśmy z sukcesem ponad 100 projektów dla wielu branż

👇 Promocja Marki Innowacyjnych MŚP – poznaj szczegóły programu

Jakie projekty wspiera działanie 2.25 FENG? – dofinansowanie targów i misji zagranicznych

Promocja Marki Innowacyjnych MŚP wspiera projekty przewidujące udział w wydarzeniach targowych i konferencyjnych określonych przez ministra właściwego ds. gospodarki w kalendarzu imprez targowych kluczowych dla rozwoju wybranych branż gospodarki oraz wyjazdowe misje gospodarcze prowadzone na tych rynkach.

W ramach działania realizowane są 2 rodzaje projektów:

  • w związku z udziałem Polski w Światowej Wystawie EXPO (nabór został zorganizowany 1 raz w 2024 roku)
  • nabory ogólne do działania 2.25 FENG (szerszy zakres możliwych działań, np. 2 nabory w 2025 roku)

Dofinansowanie mogą uzyskać projekty, uwzględniające

1. w przypadku naborów o charakterze ogólnym

  • udział w zagranicznych targach – od 2025 roku nastąpiła zmiana zasad:
    • Wnioskodawca ma dodatkowo możliwość udziału w charakterze wystawcy w innych wybranych targach (ponad w/w), w które wpisuje się projekt oraz produkty promowane w ramach projektu;
  • udział w międzynarodowych misjach gospodarczych, połączonych z:
    • udziałem w zagranicznych targach w roli zwiedzającego
    • udziałem w zagranicznej konferencji branżowej/seminarium
  • kampanie promocyjne w mediach elektronicznych, prowadzone w związku z udziałem Wnioskodawcy w targach zagranicznych lub misjach gospodarczych bezpośrednio związanych z projektem

Wytyczne dotyczące organizacji misji gospodarczej:

  • Nie jest możliwy udział w misji gospodarczej bez jednoczesnego udziału w targach w roli zwiedzającego lub konferencji branżowej/seminarium. Nie dopuszcza się również misji wyjazdowej bez udziału w wydarzeniu targowym lub seminarium/konferencji branżowej, polegającej wyłącznie na organizacji spotkań lub pokazów, prezentacji i degustacji w zakresie promocji marki produktowej.
  • Misja lub konferencja branżowa może dotyczyć udziału w targach niewskazanych na liście targów w ramach działania.

Beneficjent musi wskazać w projekcie minimum 1 działanie polegające na udziale w charakterze wystawcy w targach zagranicznych ze stoiskiem narodowym, wskazanych w dostępnej liście targów.

2. w przypadku naborów w związku z udziałem Polski w Światowej Wystawie EXPO

w roku 2024

Instytucją organizującą konkursy w ramach działania 2.25 FENG jest PARP.

Warunki kwalifikacji – kto może otrzymać dotacje na „promocję marki innowacyjnych MŚP”?

1. w przypadku naborów o charakterze ogólnym

MŚP, prowadzące działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które wpisują się w jeden z następujących (15) sektorów gospodarki, które posiadają wysoki potencjał eksportowy oraz innowacyjny, a także wpisują się w obszary wsparcia powiązane z KIS.

Do 15 sektorów o wysokim potencjale eksportowym i innowacyjnym należą:

  1. sektor budowy i wykańczania budowli
  2. sektor elektroniki profesjonalnej, mikroelektroniki i fotoniki
  3. sektor farmaceutyczny i wyrobów medycznych
  4. sektor ICT/IT
  5. sektor kosmetyczny
  6. sektor lotniczo-kosmiczny
  7. sektor maszyn i urządzeń
  8. sektor meblarski
  9. sektor motoryzacyjny
  10. sektor pojazdów szynowych
  11. sektor przemysłu kreatywnego
  12. sektor spożywczy
  13. sektor statków specjalistycznych, jachtów i łodzi
  14. sektor wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania
  15. sektor zielonych technologii

Szczegóły dotyczące w/w 15 programów wraz z listą wydarzeń branżowych, na których zorganizowane zostaną stoiska narodowe dostępne są na stronach portalu Trade.gov.pl

👉 Aktualna lista wydarzeń targowych ze stoiskiem narodowym, przewidzianych dla uczestników Programu

  • Wnioskodawca musi wziąć udział w charakterze wystawcy minimum w 1 wydarzeniu ze wskazanej powyżej listy, na którym zorganizowane zostanie stoisko narodowe
  • Od 2025 roku Wnioskodawca może wziąć udział w charakterze wystawcy także w innych, wybranych przez siebie wydarzeniach targowych (spoza w/w listy), o ile są zgodne z profilem działalności Wnioskodawcy i produktów stanowiących przedmiot eksportu w ramach projektu
  • Wnioskodawca może wybrać wyłącznie 1 sektor gospodarki, w ramach którego uczestniczył będzie w Programie

2. w przypadku naborów EXPO

  • zgodnie z zasadami Programu Promocji

w roku 2024 – Program promocji EXPO 2025

Inne kluczowe warunki kwalifikacji Wnioskodawców do działania Promocja Marki Innowacyjnych MŚP (2.25 FENG)

Wymóg innowacyjności i potencjału eksportowego (min. 20% przychodu)

  • Projekt musi wpisywać się w co najmniej jedną Krajową Inteligentną Specjalizację (lista KIS)
  • Wymagane jest potwierdzenie „innowacyjności Wnioskodawcy”:
    • 1) ponosił nakłady na działalność badawczo-rozwojową w ciągu ostatnich trzech lat obrotowych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, co znajduje potwierdzenie w złożonym do GUS sprawozdaniu o działalności badawczo-rozwojowej PNT-01 za co najmniej jeden rok we wskazanym okresie, załączonym do wniosku,
    • lub 2) wdrożył innowacje produktowe lub w procesach biznesowych w ciągu ostatnich trzech lat obrotowych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, co znajduje potwierdzenie w złożonym do GUS sprawozdaniu o innowacjach PNT-02 załączonym do wniosku
  • Wnioskodawca musi posiadać dokumenty, potwierdzające prawo do dysponowania marką produktową (stanowiącą przedmiot eksportu w ramach projektu)
  • Wnioskodawca prowadził działania eksportowe co najmniej przez okres 2 lat przed złożeniem wniosku o dofinansowanie i osiągał przychody z eksportu w tych okresach
  • Wartość eksportu w ostatnim zamkniętym roku obrachunkowym wynosi co najmniej 20%
  • Do wniosku o dofinansowanie obowiązkowo należy załączyć dokumenty potwierdzające pozyskanie środków na finansowanie projektu.

Zasady finansowania działania 2.25 FENG – maksymalny poziom dofinansowania (50% i 85%)

  • Forma wsparcia: dotacja
  • maksymalny poziom dofinansowania wydatków:
    • do 85% dla kosztów podróży służbowych pracowników uczestniczących w targach i misjach handlowych (stawka jednostkowa – metody uproszczone)
    • do 50% dla pozostałych kosztów w projekcie (koszty rzeczywiście poniesione)
  • Brak minimalnej i maksymalnej wartości kosztów kwalifikowanych
  • Pomoc publiczna/pomoc de minimis
  • Typ beneficjenta: MŚP

Promocja Marki Innowacyjnych MŚP – katalog kosztów kwalifikowalnych (targi, podróże, kampanie promocyjne)

Promocja Marki Innowacyjnych MŚP (2.25 FENG) - katalog kosztów kwalifikowanych

Jakie koszty kwalifikują się do dofinansowania?

  • 1) koszty wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego podczas uczestnictwa przedsiębiorstwa w danych targach lub danej wystawie (pomoc publiczna) – wydatki w oparciu koszty rzeczywiście poniesione oraz procedura zamówień (brak uproszczonych metod rozliczania wydatków)
  • 2) koszty rezerwacji powierzchni wystawienniczej,
  • 3) koszty podróży służbowych pracowników uczestniczących w targach lub misjach gospodarczych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (pomoc de minimis) – stawki jednostkowe (metody uproszczone)
  • 4) koszty organizacji pokazów, prezentacji i degustacji w zakresie promocji marki produktowej zorganizowanych podczas misji gospodarczej;
  • 5) koszty przygotowania i przeprowadzenia kampanii promocyjnej w związku z udziałem w targach i organizacją wyjazdowych misji gospodarczych (pomoc de minimis) – maksymalny udział wydatków kwalifikowalnych związanych z kampanią promocyjną nie może przekroczyć 25% sumy kosztów kwalifikowalnych (bez kosztów pośrednich
  • 6) koszty pośrednie (7% kwalifikowalnych bezpośrednich kosztów projektu).

Termin naboru wniosków

2025

1. Promocja marki innowacyjnych MŚP – nabór ogólny

  • ogłoszenie naboru: 08.05.2025 r.
  • rozpoczęcie naboru: 13.05.2025 r.
  • zakończenie naboru: 24.06.2025 r.
  • pula środków: 50 000 mln zł
  • Dokumentacja konkursu

2. Promocja marki innowacyjnych MŚP – nabór ogólny

  • ogłoszenie naboru: 02.10.2025 r.
  • rozpoczęcie naboru: 05.11.2025 r.
  • zakończenie naboru: 08.01.2026 r.
  • pula środków: 50 000 mln zł
  • Dokumentacja konkursu

Archiwum i wcześniejsze nabory

Nabory EXPO 2025

2a. Promocja marki innowacyjnych MŚP – EXPO Japonia 2025 (1)

  • ogłoszenie naboru: 09.05.2024 r.
  • rozpoczęcie naboru: 28.05.2024 r.
  • zakończenie naboru: 19.06.2024 r
  • W naborze złożono 26 wniosków na ponad 3,5 mln złotych

2b. Promocja marki innowacyjnych MŚP – EXPO Japonia 2025 (2)

  • ogłoszenie naboru: 11.07.2024 r.
  • rozpoczęcie naboru: 23.07.2024 r.
  • zakończenie naboru: 26.09.2024 r

Promocja marki innowacyjnych MŚP – EXPO Japonia 2025 – DOKUMENTACJA KONKURSOWA

Doświadczenie RP CONSULTING Rafał Pasterczyk w pozyskiwaniu dofinansowania na „Promocję marki innowacyjnych MŚP” i dotacji rozwój eksportu

RP CONSULTING Rafał Pasterczyk pozyskuje dotacje na rozwój eksportu od 2009 roku

👉 Pozyskaliśmy dofinansowanie i rozliczyliśmy dotacje dla ponad 100 projektów w programach wspierających eksport:

  • Paszport do Eksportu, (6.1 PO IG, 2009-2013)
  • Go To Brand (3.3.3 PO IR, 2016-2021)
  • Aktywność międzynarodowa małopolskich MŚP (3.3.2 RPO Małopolska, 2016-2020)
  • Internacjonalizacja MŚP (3.5.3 RPO WSL, 2019)
  • Promocja marki innowacyjnych MŚP (2.25 FENG, 2023-2027)

Promocja Marki Innowacyjnych MŚP – harmonogram naborów wniosków

👉 Harmonogram naborów wniosków w ramach programu FENG 2021-2027

Jesteś zainteresowany dofinansowaniem rozwoju Twojego eksportu?

👉 Chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat działania 2.25 FENG?

Promocja Marki Innowacyjnych MŚP (2.25 FENG) – Najczęściej Zadawane Pytania (FAQ)

About The Author