Go To Brand to program wspierający promocję polskich MŚP na rynkach zagranicznych, który jest znany praktycznie wszystkim przedsiębiorcom, zainteresowanym rozwojem eksportu oraz jego współfinansowaniem z Funduszy Europejskich.
Nabór wniosków o dofinansowanie do ostatnio przeprowadzonego konkursu (nr 5/2019) miał miejsce w okresie 25.02 – 04.04.2019 roku.
Ogromne zainteresowanie konkursem Go To Brand 2019
Jak wskazują informacje z artykułu Rzeczpospolitej, zainteresowanie konkursem przekroczyło najśmielsze oczekiwania jego organizatorów. Łącznie zarejestrowano bowiem aż 1393 wnioski o dofinansowanie. Jest to liczba wręcz niewyobrażalna, mając na uwadze dane z poprzednich konkursów, organizowanych w latach 2016-2018.
Zważywszy, że łączna pula środków przewidziana na konkurs wynosi 150 mln złotych, oraz że maksymalne dofinansowanie dla 1 projektu nie może przekroczyć kwoty 430 280 złotych, w łatwy sposób można oszacować, że gdyby wszystkie projekty opiewały na kwotę maksymalną, dofinansowanie uzyskać mogłoby jedynie 348 projektów. Oczywiście, że część projektów opiewać będzie na kwoty niższe, ponadto liczba złożonych wniosków nie oznacza, że każdy z nich przygotowany został w sposób poprawny, niemniej jednak i tak należy przypuszczać, iż bez dodatkowego zwiększenia puli środków przewidzianych na konkurs przez PARP, znaczna część projektów może nie uzyskać dofinansowania, pomimo że zostaną przygotowane w sposób poprawny.
Dlaczego tylu chętnych na Go To Brand ?
Powodów jest wiele, niemniej jednak jako główne przesłanki można wskazać:
- najprawdopodobniej był to już ostatni konkurs w ramach perspektywy finansowej 2014-2020
- wprowadzono sporo pozytywnych zmian i uproszczeń w porównaniu z konkursami z lat poprzednich
- projekty, które uzyskają dofinansowanie rozliczane będą na zasadach uproszczonych w oparciu o „kwoty ryczałtowe”, w szczególności nie obowiązuje procedura zamówień w odniesieniu do wyboru wykonawców
- atrakcyjny poziom współfinansowania, wprawdzie uzależniony od kilku czynników, niemniej jednak w najbardziej optymistycznym wariancie oferujący nawet 85% wartości kosztów kwalifikowanych projektu
- ogólnopolski zasięg programu
Jakie wnioski na przyszłość ?
Zainteresowanie ostatnim konkursem Go To Brand pokazuje m.in., że polscy przedsiębiorcy:
- zainteresowani są promocją i rozwojem działalności na rynkach zagranicznych
- poszukują źródeł finansowania dla realizacji zaplanowanych strategii eksportowych
- pokładają duże nadzieje w Funduszach Europejskich, które stały się bardzo istotnym wsparciem finansowym dla wielu firm z sektora MŚP.
Jest to zarazem sygnał, że – w przypadku Funduszy Europejskich – przechodzenie z jednej perspektywy finansowej w kolejną powinno odbywać się jak najbardziej płynnie, gdyż w innym przypadku może się to negatywnie odbić na kondycji finansowej oraz ekspansji eksportowej polskich MŚP.
Zwraca zatem uwagę fakt, iż – gdyby rzeczywiście – w roku 2019 Go To Brand został zorganizowany po raz ostatni, a w roku 2020 nie zostanie zaoferowana polskim eksporterom żadna alternatywna forma współfinansowania realizowanych projektów, może to w istotny sposób negatywnie wpłynąć na plany rozwojowe i kondycję finansową tychże podmiotów.