CASE STUDY
Branża: Producent stolarki aluminiowej
Usługa: marketing management; zaplanowanie i wdrażanie działań marketingowych B2B, koordynacja prac (Zewnętrzny Marketing Manager)
Czas trwania projektu: styczeń – czerwiec 2023
Zakres projektu:
- Zaplanowanie koncepcji ogółu działań marketingowych, prowadzenie projektu, koordynacja prac
- Zaplanowanie strategii SEO dla powstającej strony internetowej
- Zaplanowanie funkcjonalności strony WWW i struktury menu
- Przygotowanie contentu na stronę internetową, mając na uwadze optymalizację SEO (m. in. opisy produktów, artykuły, linki wewnętrzne i wychodzące), dobór zdjęć i wizualizacji
- Koordynacja współpracy z partnerami zewnętrznymi, w tym podwykonawcą strony WWW
- Opracowanie strategii dalszych działań marketingowych B2B (na bazie powstałej strony internetowej), z uwzględnieniem content marketingu oraz promocji w wielu kanałach komunikacji, m.in.: własny blog, social media/social selling, prospecting, generowanie leadów B2B, cold mailing, SEO/link building, SEM (Google Ads, social media), współpraca redakcyjna (branżowa), eventy (udział, wizytacja)
OPIS PROJEKTU
- Problem do rozwiązania
Klient to polski producent stolarki aluminiowej (w oparciu o gotowe systemy aluminiowe), oferujący szeroką gamę produktów w segmentach, jak np.: drzwi, okna, fasady, ogrody zimowe, pergole, szklane ścianki działowe, stolarka przeciwpożarowa, antywłamaniowa, energooszczędna, pasywna.
Do momentu rozpoczęcia współpracy aktywność biznesowa klienta związana była głównie z rynkiem lokalnym, bez prowadzenia aktywnych działań promocyjnych oraz bez posiadania własnej strony internetowej. Kontakty handlowe pozyskiwanie były głównie poprzez polecenia lub dzięki uczestnictwu w przetargach.
Klient zainteresowany był zaplanowaniem kompletnej strategii działań marketingowych oraz opracowaniem i uruchomieniem strony internetowej.
- Przeprowadzone prace
Przed podjęciem współpracy projektowej przeprowadzony został audyt dotychczas prowadzonych przez klienta działań. Uzgodniono grupę docelową potencjalnych odbiorców, do których kierowana jest oferta, a także asortyment produktowy, który zostanie potraktowany priorytetowo. Klient nie prowadził wcześniej aktywnych działań marketingowych, jak również nie posiadał planu w tym zakresie.
Następnie opracowana została ogólna koncepcja działań w zakresie marketingu B2B oraz koncepcja przygotowania strony internetowej.
Kolejnym krokiem było szczegółowe omówienie koncepcji budowy strony WWW, ze wskazaniem rekomendowanych funkcjonalności oraz struktury menu (pod kątem prezentacji podstron z ofertą produktową).
Z punktu widzenia optymalizacji SEO, zaproponowana i zaplanowana została kompletna strategia, z uwzględnieniem wielu podstron w serwisie. Zweryfikowane zostały także optymalne frazy kluczowe, jak również sprawdzono liczbę zapytań na poszczególne frazy. Następnie dokonano ostatecznego ich wyboru oraz przyporządkowania do właściwej podstrony serwisu.
Uzgodniono także sposób współpracy z podwykonawcą strony internetowej, przekazano wytyczne i rozpoczęto koordynację prac.
Przedmiotem projektu było również kompleksowe opracowanie contentu dla wszystkich podstron serwisu, z uwzględnieniem zasad optymalizacji SEO. W tym zakresie opracowano m. in.:
- odrębne tytuły i opisy (meta) dla każdej z podstron serwisu, z uwzględnieniem wybranych fraz kluczowych
- wszystkie teksty dla każdej z podstron serwisu (pełna zawartość merytoryczna), mając na uwadze zdefiniowane frazy kluczowe
- dokonano wyboru i optymalizacji grafik (zdjęcia, wizualizacje, filmy) dla każdej z podstron
- zaplanowano linkowanie (linki wewnętrzne, linki wychodzące)
- zaplanowano strukturę menu oraz strukturę widżetów z elementami grafik i linków wewnętrznych (pod kątem produktowym)
Na powyższych zasadach wykonana i uruchomiona została kompletna strona internetowa, która stanowi istotny element działań w obszarze marketingu przychodzącego.
- Strategia marketingowa
Po wdrożeniu strony internetowej opracowana została kompletna strategia działań w zakresie marketingu B2B w wielu kanałach komunikacji, z uwzględnieniem działań w obszarze content marketing.
Przygotowana koncepcja główny nacisk kładzie na działania przekładające się bezpośrednio na sprzedaż produktów do klientów B2B, mniejszy natomiast na działania wizerunkowe. Zaplanowane obszary uwzględniają m. in.:
- wytyczne dla prowadzenia własnego bloga na stronie internetowej wraz z podziałem na kilka różnych kategorii artykułów i informacji
- wytyczne dla podjęcia współpracy redakcyjnej z osobami specjalizującymi się w pisaniu artykułów branżowych dla części „poradnikowej”
- wytyczne dla treści tematycznych publikowanych artykułów poradnikowych, z punktu widzenia posiadanych w ofercie produktów oraz tematów znajdujących się w kręgu zainteresowania odbiorców, a także pod kątem wyselekcjonowanych fraz kluczowych (mając na uwadze liczbę zapytań o nie)
- ukierunkowanie w/w aspektów na optymalizację SEO
- wytyczne dla dystrybucji opracowanego contentu blogowego oraz pozostałych istotnych informacji do mediów internetowych (social media, wortale, fora itp.)
- wytyczne dla przeprowadzenia prospectingu, ze wskazaniem narzędzi i mediów wspierających ten proces
- wytyczne dla procesu generowania leadów B2B, z uwzględnieniem działań: social selling, cold mailing
- wytyczne dla budowania pozycji strony w wyszukiwarce Google poprzez SEO/link building
- wytyczne dla działań SEM, z ukierunkowaniem na targetowane kampanie reklamowe Google Ads oraz dostępne w poszczególnych social mediach – m.in. LinkedIn, Facebook, Instagram
- wytyczne dla koncepcji i sposobu prowadzenia profili firmowych w mediach społecznosciowych (LinkedIn, Facebook, Instagram)
- wytyczne dla zewnętrznej współpracy redakcyjnej (branżowej), w tym koncepcji artykułów natywnych i sponsorowanych
- wytyczne uwzględniające ważniejsze eventy branżowe (udział w charakterze wystawcy bądź wizytacja ukierunkowana na prospecting/generowanie leadów)
- Efekty współpracy
Współpraca w ramach projektu realizowana była przez okres 6 miesięcy (styczeń – czerwiec 2023).
Zakres obsługi projektowej zbieżny jest z oferowaną usługą Zewnętrznego Marketing Managera.
Efekty współpracy w ramach projektu (po 6 miesiącach) to:
- opracowanie i wdrożenie pełnej koncepcji funkcjonalnej i merytorycznej strony internetowej, z uwzględnieniem specyfiki oferty produktowej klienta
- opracowanie i wdrożenie strategii SEO dla serwisu, z uwzględnieniem wielu podstron
- przeprowadzenie całego procesu tworzenia strony WWW we współpracy z podwykonawcą serwisu
- wdrożenie i uruchomienie strony internetowej
- opracowanie strategii działań marketingowych B2B, pod kątem ich wdrożenia w działalności klienta