02.25 FENG - Promocja Marki Innowacyjnych MŚP - nabór wniosków

MILIONY na globalną ekspansję – kolejny nabór wniosków o dotację FENG 02.25, “Promocja Marki Innowacyjnych MŚP”, ogłoszony

Już po raz kolejny polskie mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) zyskują szansę na zdobycie międzynarodowych rynków

W dniu 2 października 2025 roku ogłoszony został przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) kolejny nabór wniosków do bardzo popularnego działania „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanego z Funduszy Europejskich w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG).

To kluczowa dotacja wspierająca finansowanie eksportu na szczeblu krajowym. Jej głównym celem jest wzmocnienie potencjału eksportowego polskich MŚP poprzez promowanie ich marek produktowych na rynkach zagranicznych

Całkowita pula środków przeznaczona na ten nabór wynosi aż 100 mln zł.

Wnioski można składać w okresie: 05.11.2025 – 08.01.2026 (g. 16.00)

RP CONSULTING Rafał Pasterczyk specjalizuje się w pozyskiwaniu dofinansowania i rozliczaniu dotacji Promocja Marki Innowacyjnych MSP (02.25 FENG). 

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat działania 02.25 FENG i poznać możliwości finansowania rozwoju eksportu

👉 Sprawdź, czy ta dotacja jest właśnie dla Ciebie

Kto może skorzystać z dotacji?

Program skierowany jest do MŚP, które prowadzą działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dotacja ta jest jednak przeznaczona wyłącznie dla aktywnych eksporterów

Wymogi kwalifikacyjne, które muszą spełnić polscy przedsiębiorcy, są bowiem wyjątkowo precyzyjne:

  • Doświadczenie w eksporcie: wnioskodawca musi wykazać przychody netto ze sprzedaży eksportowej za dwa kolejne lata obrachunkowe poprzedzające złożenie wniosku.
  • Minimalny wskaźnik eksportu: w ostatnim zamkniętym roku obrachunkowym przychody netto z eksportu muszą stanowić co najmniej 20% przychodów netto ze sprzedaży.
  • Zgodność sektorowa i innowacyjność: Promowane produkty muszą wpisywać się w Krajowe Inteligentne Specjalizacje (KIS), działalność firmy musi należeć do jednego z 15 wskazanych sektorów gospodarki (np. IT/ICT, sektor meblarski, farmaceutyczny), a ponadto Wnioskodawca musi udokumentować prowadzenie działalności B+R lub wdrożenie innowacji produktowej w okresie ostatnich 3 lat. 

Inwestycja w promocję marki za granicą – co można sfinansować?

Wsparcie koncentruje się na działaniach, które realnie zwiększają widoczność polskich marek na rynku międzynarodowym. Dofinansowanie można uzyskać na następujące działania główne:

  • Udział w targach zagranicznych w charakterze wystawcy, zarówno na stoiskach narodowych (działanie OBOWIĄZKOWE – co najmniej 1 wydarzenie z listy MRiT), jak i w innych wybranych targach bezpośrednio związanych z tematyką projektu.
  • Organizacja wyjazdowych misji gospodarczych (działanie DOBROWOLNE), które muszą być połączone z wizytacją targów branżowych w charakterze zwiedzającego lub udziałem w seminarium/konferencji branżowej. W ramach misji należy zorganizować co najmniej trzy spotkania biznesowe w każdym odwiedzanym kraju.
  • Prowadzenie kampanii promocyjnych w mediach elektronicznych, które są bezpośrednio związane z wydatkami wykazanymi w obu powyższych pozycjach.

Maksymalny poziom wsparcia oraz zalety i wyzwania programu

Rafał Pasterczyk z RP CONSULTING wskazuje, że działanie “Promocja Marki Innowacyjnych MŚP” na pewno jest atrakcyjne dla polskich przedsiębiorców pod względem intensywności wsparcia oraz możliwości bezpośredniej promocji produktu i marki na rynku międzynarodowym w wyniku zaplanowanych w projektach wydarzeń.

Zwraca jednak również uwagę, że program ten stawia wysokie wymogi formalne wnioskodawcom, które w znacznym stopniu ograniczają dostęp do przewidzianych możliwości i środków finansowych dla wielu polskich firm.

Główne zalety (poziom refundacji)

Program oferuje wysokie poziomy dofinansowania, co czyni go jednym z najbardziej korzystnych z punktu widzenia finansowania działalności eksportowej.

  • Koszty podróży służbowych pracowników mogą być dofinansowane nawet do 85%.
  • Pozostałe koszty kwalifikowalne, w tym budowa stoisk targowych oraz kampanie promocyjne, są refundowane do 50%.

Kluczowe wyzwania i ograniczenia

Aby projekt został zatwierdzony, wnioskodawca musi sprostać pewnym ograniczeniom:

  • Wymóg finansowy ex ante: wnioskodawca ma obowiązek załączenia dokumentów potwierdzających pozyskanie środków na finansowanie projektu już na etapie wnioskowania o dotację .
  • Ograniczenia kampanii promocyjnych: koszty kampanii promocyjnych muszą być bezpośrednio związane z udziałem w zaplanowanych targach lub misjach gospodarczych, mogą być prowadzone wyłącznie w mediach elektronicznych i nie mogą przekroczyć 25% sumy bezpośrednich kosztów kwalifikowalnych projektu. Nie są zatem refundowane koszty materiałów w wersji papierowej ani gadżety reklamowe.
  • Wymóg własności marki: Wnioskodawca musi także udokumentować prawo do dysponowania promowaną w ramach projektu marką produktową.

Postaw na analizę swojego pomysłu i wiedzę ekspertów

Skala skomplikowania kryteriów wyboru projektów w ramach FENG 02.25 oraz konieczność udokumentowania wymaganego wskaźnika eksportu czy zgodności z KIS już na etapie wniosku wymaga bardzo dobrego przygotowania.

Warto zatem dobrze zweryfikować potencjalnych doradców i powierzyć projekt specjalistom, którzy mają udokumentowane doświadczenie. Wprawdzie działanie Promocja Marki Innowacyjnych MŚP wystartowało dopiero z końcem 2023 roku, jednakże stanowi ono kontynuację bardzo popularnego programu Go To Brand, który był realizowany w poprzedniej perspektywie finansowej Funduszy Europejskich (2014-2020) i cieszył się ogromnym zainteresowaniem polskich MŚP.

Wiele firm doradczych specjalizowało się w obsłudze tego programu. Na pewno warto wykorzystać to doświadczenie. 

Doświadczenie RP CONSULTING Rafał Pasterczyk

RP CONSULTING Rafał Pasterczyk specjalizuje się w usługach dla MŚP, związanych z rozwojem eksportu, takich jak przygotowanie strategii internacjonalizacji i pozyskiwanie dotacji na rozwój eksportu. Od 2009 roku z sukcesem zrealizował przeszło 100 projektów w tym zakresie. 

RP CONSULTING Rafał Pasterczyk koncentruje się także na usługach związanych z rozwojem biznesu, w szczególności w obszarze marketingu B2B. Specjalizuje się w doradztwie marketingowym B2B oraz outsourcingu usług dla MŚP. Współpracuje m. in. w charakterze Interim Marketing Managera oraz Fractional CMO.

Autor