Optymalizacja SEO a marketing przychodzący i generowanie leadów B2B

Optymalizacja SEO to słowo „klucz”, od którego większość firm zaczyna dyskusje w jaki sposób „przyciągnąć klientów na stronę internetową”. I rzeczywiście, optymalizacja strony internetowej stanowi podstawowy element strategii marketingu przychodzącego, co ma ogromne znaczenie przede wszystkim w marketingu B2B z punktu widzenia generowania leadów przychodzących, a tym samym tzw. sprzedaży przychodzącej (Inbound sales).

Dlaczego tak się dzieje?

W kontekście marketingu B2B wynika to głównie ze specyfiki zachowań kupujących. Dane podane przez firmę Microsoft informują o tym, że:

  • „93% decyzji o zakupie typu B2B rozpoczyna się od wyszukiwania w trybie online”
  • „Potencjalni klienci SEO mają współczynnik zamknięcia wynoszący 14,6% w porównaniu z jedynie 1,7% w przypadku metod tradycyjnych, takich jak reklamy drukowane”
  • „70–80% użytkowników wyszukiwarek koncentruje się na wynikach naturalnych, ignorując reklamy płatne”
  • „47% kupujących raportuje przejrzenie od 3 do 5 fragmentów zawartości przed nawiązaniem kontaktu z przedstawicielem handlowym”.

Optymalizacja strony internetowej jako element strategii treści

Optymalizacja SEO stanowi podstawowy element działań inbound marketing, jednakże – aby była odpowiednio skuteczna z punktu widzenia generowania leadów B2B – musi być realizowana zgodnie z opracowaną uprzednio strategią treści w ramach działań content marketingowych.

Tylko w takim przypadku optymalizacja strony internetowej będzie stanowić wsparcie dla zwiększania ruchu przychodzącego w naturalnych wynikach wyszukiwania oraz pozyskiwania sprzedaży przychodzącej.

Content marketing to oczywiście nie tylko optymalizacja SEO. Strategia treści obejmuje bowiem szereg działań, na które składają się tworzenie i dystrybucja zróżnicowanego contentu w wielu kanałach komunikacji (własnych i zewnętrznych). W efekcie równie istotny jest także pomiar ich skuteczności.

Specyfika zachowań klientów biznesowych jako potencjalnych nabywców powoduje jednak, że wyszukiwarka internetowa stanowi podstawowe narzędzie poszukiwania informacji na temat produktów i sprzedających. Dlatego też optymalizacja strony internetowej stanowi bardzo ważny element strategii dystrybucji treści w kanałach własnych i odgrywa kluczową rolę w marketingu przychodzącym z punktu widzenia generowania leadów B2B.

Optymalizacja SEO w marketingu B2B – na co zwrócić uwagę?

Żeby odpowiedzieć na pytanie jak przygotować skuteczną optymalizację strony internetowej, należy odwołać się do opracowanej przez nas strategii treści w marketingu B2B oraz zweryfikować kolejno poniższe zagadnienia.

  1. Do kogo planujemy skierować naszą komunikację – kto jest naszą personą zakupową, kto będzie czytał nasze treści i komu posłużą one jako wsparcie w rozwiązywaniu problemów, a następnie będą pomocne na etapie podejmowania decyzji zakupowej
  2. Jaką tematykę treści chcemy udostępniać – jakie informacje będą użyteczne i interesujące dla naszej buyer persony B2B, czego będzie chciała się dowiedzieć, jakich informacji może poszukiwać, jakie problemy może chcieć rozwiązać, jakie plany zakupowe może mieć na uwadze
  3. Jakie frazy kluczowe będą najlepiej wpisywały się w w/w tematykę – jakich słów kluczowych może używać nasza persona zakupowa poszukując istotnych dla niej informacji, jakie frazy kluczowe może wpisać bezpośrednio w wyszukiwarce internetowej
  4. Czy w/w frazy mają dla nas odpowiedni potencjał – jaka jest średnia liczba zapytań w wyszukiwarce na w/w słowa kluczowe, czy ich potencjał jest dla nas satysfakcjonujący oraz czy daje wystarczające szanse na zainteresowanie publikowaną treścią potencjalnych kupujących
  5. W jakiej formie chcemy publikować informacje – czy nasza persona zakupowa preferować będzie informacje w formie merytorycznych artykułów, okraszonych np. infografiką i prezentacją wideo, czy może będą to typowe syntetyczne „strony produktowe” prezentujące określone rozwiązania
  6. W jaki sposób planujemy zamieścić treści na stronie – czy będą to angażujące i edukujące artykuły, opisujące wybrane zagadnienie, zamieszczane np. w formie bloga, czy może chcemy koncentrować się na syntetycznej prezentacji informacji w formie „stron produktowych” w menu z ofertą
  7. Jak zadbać o przygotowanie wartościowych merytorycznie i angażujących treści – jak wdrożyć odpowiedni content writing, tzn. tworzenie treści, które będą wartościowe merytorycznie, angażujące użytkowników, poprawne językowo, a jednocześnie przyjazne dla wyszukiwarki
  8. W jaki sposób budować pozycję strony w wyszukiwarce – jak wdrożyć skuteczną strategię „link building” i pozyskiwać wartościowe linki zwrotne do serwisu (wewnętrzne i zewnętrzne)

👆 To właśnie jest optymalizacja strony internetowej !

Zarówno content writing, jak i link building mają bardzo duże znaczenie z punktu widzenia optymalizacji strony internetowej oraz budowy jej pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania.

Właściwa optymalizacja SEO witryny internetowej kładzie nacisk na odpowiednie wdrożenie działań w obu tych obszarach. To pozwala przygotować wartościowe merytorycznie treści, które będą jednocześnie przyjazne dla wyszukiwarki internetowej, a ponadto pozyskiwać linki zwrotne do opublikowanego contentu, co przyczyni się do sukcesywnej budowy lepszej pozycji wybranych treści w naturalnych wynikach wyszukiwania.

Działania te są zatem kluczowe, aby zwiększać ruch przychodzący do witryny internetowej, a tym samym generować leady przychodzące (inbound sales).

✅ Content Writing a optymalizacja SEO

  • Content writing – Kiedy już będziemy pewni, jakie treści, dla kogo, w jakim celu oraz w jakiej formie planujemy publikować na naszej stronie internetowej, musimy zadbać o to, aby stworzone treści były nie tylko wartościowe merytorycznie, ale także angażujące użytkowników, poprawne językowo, a jednocześnie przyjazne dla wyszukiwarki.

W szczególności powinny dawać odpowiedź naszym użytkownikom na postawione przez nich zagadnienie, a tym samym oferować im wartość dodaną. Kluczem jest tutaj merytoryka oraz to w jaki sposób odpowiemy na indywidualne potrzeby potencjalnego nabywcy, który akurat poszukuje dodatkowych informacji, w celu rozwiązania nurtującego go problemu.

👉 To właśnie zadanie dla content writera – aby skutecznie opisać wybrane zagadnienie, a tym samym udzielić właściwej odpowiedzi potencjalnemu klientowi w tematyce, w której poszukuje on informacji. A jednocześnie przygotować tę publikację w taki sposób, żeby była odpowiednio widoczna w wyszukiwarce internetowej, a tym samym łatwo możliwa do odnalezienia przez użytkownika, który szuka określonych informacji (treść przyjazna SEO).

Publikacja treści nie powinna mieć także charakteru jednorazowego (stworzyliśmy stronę WWW i „gotowe”). Tak być nie może, a nowy content należy tworzyć i publikować na bieżąco wraz z sukcesywnym rozwojem serwisu, oferty oraz wartości dodanej dla naszych aktualnych i potencjalnych klientów.

  • Link building – Kiedy już stworzymy odpowiednio zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarki treści, zgodnie z zasadami content writingu, będą one wymagać promocji oraz sukcesywnej pracy nad budowaniem ich pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania poprzez pozyskiwanie linków zwrotnych (wewnętrznych i zewnętrznych). Wdrażając działania link building przechodzimy z optymalizacji SEO o krok dalej – tj. do pozycjonowania strony internetowej, co jest zadaniem praco- i czasochłonnym, wymagającym systematyczności.

Linki wewnętrzne dotyczą linków zwrotnych pozyskanych z innych podstron naszego serwisu, natomiast linki zewnętrzne to takie, które linkują do naszej treści z serwisów zamieszczonych w innych domenach internetowych. Ważne, aby domeny te były wartościowe, gdyż liczy się jakość linków zwrotnych, a nie ilość.

👉 Pozyskiwanie linków zwrotnych do wybranych treści w naszym serwisie internetowym nosi właśnie nazwę link building.

W tym zakresie musimy zadbać o odpowiednią strategię (plan) oraz taktykę (metody i źródła pozyskiwania linków), gdyż działania te muszą być przemyślane. Możemy je realizować samodzielnie (jeśli dysponujemy odpowiednią wiedzą) lub we współpracy z zewnętrznym ekspertem lub podmiotem, posiadającym doświadczenie w tym obszarze.

Musimy jednak pamiętać, że aby móc wdrażać skuteczne działania w zakresie pozyskiwania linków zwrotnych do wybranych treści na naszej stronie WWW, niezbędne jest wcześniejsze stworzenie odpowiednio zoptymalizowanego pod kątem SEO contentu.

Optymalizacja SEO – czy to trudne?

Czy wiesz, że nie musisz być programistą ani posiadać szczególnej wiedzy z dziedziny IT, żeby optymalizować swoją stronę internetową pod kątem publikowanych w niej treści ?

Zabrzmiało niewiarygodnie 🤔

👇 Ale to prawda !

Jeśli trafnie zdefiniujesz pierwsze 6 punktów opisanych powyżej (na co zwrócić uwagę), a następnie w porozumieniu z ekspertem, stworzysz wartościowe i przyjazne SEO treści na stronę WWW, rozpoczniesz już optymalizację strony internetowej pod kątem jej widoczności w naturalnych wynikach wyszukiwania.

Dodatkowo możesz wesprzeć swoje działania wdrożeniem strategii „link building”, co pozwoli Ci pozyskiwać linki zwrotne do Twoich publikacji, a tym samym przyczyni się do poprawy pozycji Twojej strony internetowej w naturalnych wynikach wyszukiwania.

Podsumowanie

Optymalizacja SEO to kluczowy element działań w marketingu przychodzącym. Ma ona szczególne znaczenie w marketingu B2B, ze względu na specyfikę zachowań klientów biznesowych jako potencjalnych kupujących.

Aby optymalizacja strony internetowej była skuteczna, musi być prowadzona zgodnie ze strategią treści opracowaną w ramach działań content marketingowych. W szczególności istotne jest zdefiniowanie właściwej strategii komunikacji w odniesieniu do buyer persony B2B oraz tematyki treści, która będzie dla niej interesująca, a która przełoży się następnie na generowanie leadów przychodzących.

Aby tworzyć skuteczne treści nie musisz posiadać specjalistycznej wiedzy w obszarze IT. Ważne natomiast, abyś zadbał o content, który jest wartościowy merytorycznie, angażujący oraz oferujący wartość dodaną dla Twoich potencjalnych klientów. Możesz tworzyć go samodzielnie lub skorzystać z pomocy content writera.

Kiedy już upublikujesz swoje treści w serwisie i będzie Ci zależało na systematycznym budowaniu ich pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania, pomoże Ci w tym dodatkowo wdrożenie działań „link building”, a w ich efekcie pozyskiwanie linków zwrotnych do Twoich publikacji.

Potrzebujesz wartościowych merytorycznie i przyjaznych wyszukiwarkom treści na stronę WWW?

👉 Chciałbyś pozyskiwać leady B2B wykorzystując marketing przychodzący?
Rafał Pasterczyk: Konsultant biznesowy - sprzedaż i marketing B2B, rozwój eksportu i biznesu, pozyskiwanie i rozliczanie dotacji z UE

Nie rejestrujemy i nie przechowujemy Twoich danych osobowych. Ta strona wykorzystuje jedynie "ciasteczka", w celu analizy ruchu na stronie. Dalsze korzystanie ze strony bez zmiany ustawień w Twojej przeglądarce oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w "Polityce prywatności"

Polityka prywatności