Optymalizacja SEO to słowo „klucz”, od którego większość firm zaczyna dyskusje w jaki sposób „przyciągnąć klientów na stronę internetową”. I rzeczywiście, optymalizacja strony internetowej stanowi podstawowy element strategii marketingu przychodzącego, co ma ogromne znaczenie przede wszystkim w marketingu B2B z punktu widzenia generowania leadów przychodzących, a tym samym tzw. sprzedaży przychodzącej (Inbound sales).
Dlaczego tak się dzieje?
W kontekście marketingu B2B wynika to głównie ze specyfiki zachowań kupujących. Dane podane przez firmę Microsoft informują o tym, że:
- „93% decyzji o zakupie typu B2B rozpoczyna się od wyszukiwania w trybie online”
- „Potencjalni klienci SEO mają współczynnik zamknięcia wynoszący 14,6% w porównaniu z jedynie 1,7% w przypadku metod tradycyjnych, takich jak reklamy drukowane”
- „70–80% użytkowników wyszukiwarek koncentruje się na wynikach naturalnych, ignorując reklamy płatne”
- „47% kupujących raportuje przejrzenie od 3 do 5 fragmentów zawartości przed nawiązaniem kontaktu z przedstawicielem handlowym”.
Jakie informacje znajdziesz w artykule?
Optymalizacja strony internetowej jako element strategii treści
Optymalizacja SEO stanowi podstawowy element działań inbound marketing, jednakże – aby była odpowiednio skuteczna z punktu widzenia generowania leadów B2B – musi być realizowana zgodnie z opracowaną uprzednio strategią treści w ramach działań content marketingowych.
Tylko w takim przypadku optymalizacja strony internetowej będzie stanowić wsparcie dla zwiększania ruchu przychodzącego w naturalnych wynikach wyszukiwania oraz pozyskiwania sprzedaży przychodzącej.
Content marketing to oczywiście nie tylko optymalizacja SEO. Strategia treści obejmuje bowiem szereg działań, na które składają się tworzenie i dystrybucja zróżnicowanego contentu w wielu kanałach komunikacji (własnych i zewnętrznych). W efekcie równie istotny jest także pomiar ich skuteczności.
Specyfika zachowań klientów biznesowych jako potencjalnych nabywców powoduje jednak, że wyszukiwarka internetowa stanowi podstawowe narzędzie poszukiwania informacji na temat produktów i sprzedających. Dlatego też optymalizacja strony internetowej stanowi bardzo ważny element strategii dystrybucji treści w kanałach własnych i odgrywa kluczową rolę w marketingu przychodzącym z punktu widzenia generowania leadów B2B.
Optymalizacja SEO w marketingu B2B – na co zwrócić uwagę?
Żeby odpowiedzieć na pytanie jak przygotować skuteczną optymalizację strony internetowej, należy odwołać się do opracowanej przez nas strategii treści w marketingu B2B oraz zweryfikować kolejno poniższe zagadnienia.
- Do kogo planujemy skierować naszą komunikację – kto jest naszą personą zakupową, kto będzie czytał nasze treści i komu posłużą one jako wsparcie w rozwiązywaniu problemów, a następnie będą pomocne na etapie podejmowania decyzji zakupowej
- Jaką tematykę treści chcemy udostępniać – jakie informacje będą użyteczne i interesujące dla naszej buyer persony B2B, czego będzie chciała się dowiedzieć, jakich informacji może poszukiwać, jakie problemy może chcieć rozwiązać, jakie plany zakupowe może mieć na uwadze
- Jakie frazy kluczowe będą najlepiej wpisywały się w w/w tematykę – jakich słów kluczowych może używać nasza persona zakupowa poszukując istotnych dla niej informacji, jakie frazy kluczowe może wpisać bezpośrednio w wyszukiwarce internetowej
- Czy w/w frazy mają dla nas odpowiedni potencjał – jaka jest średnia liczba zapytań w wyszukiwarce na w/w słowa kluczowe, czy ich potencjał jest dla nas satysfakcjonujący oraz czy daje wystarczające szanse na zainteresowanie publikowaną treścią potencjalnych kupujących
- W jakiej formie chcemy publikować informacje – czy nasza persona zakupowa preferować będzie informacje w formie merytorycznych artykułów, okraszonych np. infografiką i prezentacją wideo, czy może będą to typowe syntetyczne „strony produktowe” prezentujące określone rozwiązania
- W jaki sposób planujemy zamieścić treści na stronie – czy będą to angażujące i edukujące artykuły, opisujące wybrane zagadnienie, zamieszczane np. w formie bloga, czy może chcemy koncentrować się na syntetycznej prezentacji informacji w formie „stron produktowych” w menu z ofertą
- Jak zadbać o przygotowanie wartościowych merytorycznie i angażujących treści – jak wdrożyć odpowiedni content writing, tzn. tworzenie treści, które będą wartościowe merytorycznie, angażujące użytkowników, poprawne językowo, a jednocześnie przyjazne dla wyszukiwarki
- W jaki sposób budować pozycję strony w wyszukiwarce – jak wdrożyć skuteczną strategię „link building” i pozyskiwać wartościowe linki zwrotne do serwisu (wewnętrzne i zewnętrzne)
👆 To właśnie jest optymalizacja strony internetowej !
Content writing i link building – jakie mają znaczenie dla SEO?
Zarówno content writing, jak i link building mają bardzo duże znaczenie z punktu widzenia optymalizacji strony internetowej oraz budowy jej pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania.
Właściwa optymalizacja SEO witryny internetowej kładzie nacisk na odpowiednie wdrożenie działań w obu tych obszarach. To pozwala przygotować wartościowe merytorycznie treści, które będą jednocześnie przyjazne dla wyszukiwarki internetowej, a ponadto pozyskiwać linki zwrotne do opublikowanego contentu, co przyczyni się do sukcesywnej budowy lepszej pozycji wybranych treści w naturalnych wynikach wyszukiwania.
Działania te są zatem kluczowe, aby zwiększać ruch przychodzący do witryny internetowej, a tym samym generować leady przychodzące (inbound sales).
✅ Content Writing a optymalizacja SEO
- Content writing – Kiedy już będziemy pewni, jakie treści, dla kogo, w jakim celu oraz w jakiej formie planujemy publikować na naszej stronie internetowej, musimy zadbać o to, aby stworzone treści były nie tylko wartościowe merytorycznie, ale także angażujące użytkowników, poprawne językowo, a jednocześnie przyjazne dla wyszukiwarki.
W szczególności powinny dawać odpowiedź naszym użytkownikom na postawione przez nich zagadnienie, a tym samym oferować im wartość dodaną. Kluczem jest tutaj merytoryka oraz to w jaki sposób odpowiemy na indywidualne potrzeby potencjalnego nabywcy, który akurat poszukuje dodatkowych informacji, w celu rozwiązania nurtującego go problemu.
👉 To właśnie zadanie dla content writera – aby skutecznie opisać wybrane zagadnienie, a tym samym udzielić właściwej odpowiedzi potencjalnemu klientowi w tematyce, w której poszukuje on informacji. A jednocześnie przygotować tę publikację w taki sposób, żeby była odpowiednio widoczna w wyszukiwarce internetowej, a tym samym łatwo możliwa do odnalezienia przez użytkownika, który szuka określonych informacji (treść przyjazna SEO).
Publikacja treści nie powinna mieć także charakteru jednorazowego (stworzyliśmy stronę WWW i „gotowe”). Tak być nie może, a nowy content należy tworzyć i publikować na bieżąco wraz z sukcesywnym rozwojem serwisu, oferty oraz wartości dodanej dla naszych aktualnych i potencjalnych klientów.
✅ Link building a optymalizacja strony internetowej i jej pozycjonowanie
- Link building – Kiedy już stworzymy odpowiednio zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarki treści, zgodnie z zasadami content writingu, będą one wymagać promocji oraz sukcesywnej pracy nad budowaniem ich pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania poprzez pozyskiwanie linków zwrotnych (wewnętrznych i zewnętrznych). Wdrażając działania link building przechodzimy z optymalizacji SEO o krok dalej – tj. do pozycjonowania strony internetowej, co jest zadaniem praco- i czasochłonnym, wymagającym systematyczności.
Linki wewnętrzne dotyczą linków zwrotnych pozyskanych z innych podstron naszego serwisu, natomiast linki zewnętrzne to takie, które linkują do naszej treści z serwisów zamieszczonych w innych domenach internetowych. Ważne, aby domeny te były wartościowe, gdyż liczy się jakość linków zwrotnych, a nie ilość.
👉 Pozyskiwanie linków zwrotnych do wybranych treści w naszym serwisie internetowym nosi właśnie nazwę link building.
W tym zakresie musimy zadbać o odpowiednią strategię (plan) oraz taktykę (metody i źródła pozyskiwania linków), gdyż działania te muszą być przemyślane. Możemy je realizować samodzielnie (jeśli dysponujemy odpowiednią wiedzą) lub we współpracy z zewnętrznym ekspertem lub podmiotem, posiadającym doświadczenie w tym obszarze.
Musimy jednak pamiętać, że aby móc wdrażać skuteczne działania w zakresie pozyskiwania linków zwrotnych do wybranych treści na naszej stronie WWW, niezbędne jest wcześniejsze stworzenie odpowiednio zoptymalizowanego pod kątem SEO contentu.
Optymalizacja SEO – czy to trudne?
Czy wiesz, że nie musisz być programistą ani posiadać szczególnej wiedzy z dziedziny IT, żeby optymalizować swoją stronę internetową pod kątem publikowanych w niej treści ?
Zabrzmiało niewiarygodnie 🤔
👇 Ale to prawda !
Jeśli trafnie zdefiniujesz pierwsze 6 punktów opisanych powyżej (na co zwrócić uwagę), a następnie w porozumieniu z ekspertem, stworzysz wartościowe i przyjazne SEO treści na stronę WWW, rozpoczniesz już optymalizację strony internetowej pod kątem jej widoczności w naturalnych wynikach wyszukiwania.
Dodatkowo możesz wesprzeć swoje działania wdrożeniem strategii „link building”, co pozwoli Ci pozyskiwać linki zwrotne do Twoich publikacji, a tym samym przyczyni się do poprawy pozycji Twojej strony internetowej w naturalnych wynikach wyszukiwania.
Podsumowanie
Optymalizacja SEO to kluczowy element działań w marketingu przychodzącym. Ma ona szczególne znaczenie w marketingu B2B, ze względu na specyfikę zachowań klientów biznesowych jako potencjalnych kupujących.
Aby optymalizacja strony internetowej była skuteczna, musi być prowadzona zgodnie ze strategią treści opracowaną w ramach działań content marketingowych. W szczególności istotne jest zdefiniowanie właściwej strategii komunikacji w odniesieniu do buyer persony B2B oraz tematyki treści, która będzie dla niej interesująca, a która przełoży się następnie na generowanie leadów przychodzących.
Aby tworzyć skuteczne treści nie musisz posiadać specjalistycznej wiedzy w obszarze IT. Ważne natomiast, abyś zadbał o content, który jest wartościowy merytorycznie, angażujący oraz oferujący wartość dodaną dla Twoich potencjalnych klientów. Możesz tworzyć go samodzielnie lub skorzystać z pomocy content writera.
Kiedy już upublikujesz swoje treści w serwisie i będzie Ci zależało na systematycznym budowaniu ich pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania, pomoże Ci w tym dodatkowo wdrożenie działań „link building”, a w ich efekcie pozyskiwanie linków zwrotnych do Twoich publikacji.