Outsourcing marketingu to delegowanie działań marketingowych do wyspecjalizowanego podmiotu zewnętrznego (firma, organizacja, indywidualny ekspert), który kompleksowo obsłuży swojego zleceniodawcę. Zewnętrzny dział marketingu ma wiele zalet, a w szczególności warto podkreślić te, które bezpośrednio interesują każdego przedsiębiorcę:
– brak konieczności zatrudniania własnego zespołu,
– ograniczenie kosztów funkcjonowania, wynikające z tego, że cena miesięcznej obsługi outsourcingowej będzie tańsza niż zatrudnienie na etat,
– profesjonalizm prowadzonych działań, wynikający z faktu, iż firma outsourcingowa specjalizuje się w zagadnieniach związanych z prowadzeniem działań marketingowych oraz posiada szerokie doświadczenie zarówno tematyczne, jak i branżowe.
W ramach outsourcingu marketingu możliwe jest także zarządzanie całością prowadzonych działań marketingowych przez Zewnętrznego Dyrektora Marketingu.
Outsourcing marketingu – zasady funkcjonowania
Outsourcing mark
Zewnętrzny dział marketingu bardzo często przejmuje obowiązki w zakresie promocji i reklamy. Tego typu obsługa obejmuje najczęściej: analizę prowadzonych dotychczas działań promocyjnych oraz ich skuteczności, zaproponowanie nowej lub zmodyfikowanej strategii, dobór odpowiednich mediów reklamowych oraz przygotowanie i wdrażanie budżetu promocyjnego.
Outsourcing działań marketingowych może być atrakcyjny w szczególności dla sektora MŚP z grupy mikro i małych przedsiębiorstw. Dla tego typu podmiotów ograniczenie bieżących kosztów funkcjonowania oraz nawiązanie współpracy z doświadczonym partnerem biznesowym, który pomoże w odpowiedni sposób przygotować i wdrożyć strategię marketingową może być szczególnie atrakcyjne.
W przypadku outsourcowania działań marketingowych, np. w zakresie promocji i reklamy należy jednak zwrócić uwagę, iż firma outsourcingowa, stanowiąca zewnętrzny dział marketingu, nie jest stricte agencją reklamową, której zleca się np. przygotowanie projektu ulotki promocyjnej. Firma outsourcująca działania marketingowe przede wszystkim pełni funkcję zewnętrznego działu marketingu, tzn. należy od niej wymagać tego samego – a nawet więcej – jak w przypadku zatrudnienia własnego pracownika, który za tego typu działania by odpowiadał. Zewnętrzny dział marketingu bowiem ma w szczególności doradzić jakie działania marketingowe dobrać, aby były skuteczne, skalkulować ich łączny koszt, a następnie w porozumieniu ze zleceniodawcą w odpowiedni sposób je wdrażać i mierzyć ich efektywność.
Outsourcing marketingu ma za zadanie optymalizować prowadzone działania marketingowe.