Promocja Marki Innowacyjnych MŚP (2.25 FENG) to działanie realizowane w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027. Jest to działanie wspierające internacjonalizację przedsiębiorstw i promocję ich działalności na rynkach zagranicznych.
Jest ono ukierunkowane na promowanie marek produktowych polskich MŚP poprzez Markę Polskiej Gospodarki, głównie w ramach udziału w międzynarodowych targach i misjach gospodarczych. Stanowi kontynuację i bazuje na założeniach cieszącego się bardzo dużym zainteresowaniem w poprzedniej perspektywie dotacyjnej programu Go To Brand.
Wsparcie w ramach działania Promocja Marki Innowacyjnych MŚP skierowane jest do polskich przedsiębiorców posiadających znaczący potencjał eksportowy na rynkach międzynarodowych.
Umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstw w ramach działania 2.25 FENG ma na celu zwiększenie ich dostępu do tradycyjnych oraz perspektywicznych rynków. Pod uwagę brane będą sektory gospodarki o najwyższym potencjale. W tym zakresie także pod względem możliwości realizacji strategii ekspansji zagranicznej oraz dopasowania produktów i usług do konkretnych rynków docelowych, segmentów klientów i kanałów sprzedaży.
Typy projektów, które mogą uzyskać wsparcie
Promocja Marki Innowacyjnych MŚP wspierać będzie projekty przewidujące udział w wydarzeniach targowych i konferencyjnych określonych przez ministra właściwego ds. gospodarki w kalendarzu imprez targowych kluczowych dla rozwoju wybranych branż gospodarki oraz wyjazdowe misje gospodarcze prowadzone na tych rynkach.
W ramach działania realizowane będą 2 rodzaje projektów:
- w związku z udziałem Polski w Światowej Wystawie EXPO
- nabory ogólne do działania 2.25 (szerszy zakres możliwych działań)
Dofinansowanie mogą uzyskać projekty, uwzględniające
1. w przypadku naborów o charakterze ogólnym
- udział w zagranicznych targach – od 2025 roku nastąpiła zmiana zasad:
- Wnioskodawca jest zobowiązany do wyboru co najmniej jednego wydarzenia targowego wskazanego na liście wydarzeń targowych, na których będą realizowane stoiska narodowe dla sektora, w który wpisuje się projekt – wskazana lista targów dotyczy naborów o charakterze ogólnym
- Wnioskodawca ma dodatkowo możliwość udziału w charakterze wystawcy w innych wybranych targach (ponad w/w), w które wpisuje się projekt oraz produkty promowane w ramach projektu;
- udział w międzynarodowych misjach gospodarczych, połączonych z:
- udziałem w zagranicznych targach w roli zwiedzającego
- udziałem w zagranicznej konferencji branżowej/seminarium
- kampanie promocyjne w mediach elektronicznych, prowadzone w związku z udziałem Wnioskodawcy w targach zagranicznych lub misjach gospodarczych bezpośrednio związanych z projektem
Wytyczne dotyczące organizacji misji gospodarczej:
- Nie jest możliwy udział w misji gospodarczej bez jednoczesnego udziału w targach w roli zwiedzającego lub konferencji branżowej/seminarium. Nie dopuszcza się również misji wyjazdowej bez udziału w wydarzeniu targowym lub seminarium/konferencji branżowej, polegającej wyłącznie na organizacji spotkań lub pokazów, prezentacji i degustacji w zakresie promocji marki produktowej.
- Misja lub konferencja branżowa może dotyczyć udziału w targach niewskazanych na liście targów w ramach działania.
Beneficjent musi wskazać w projekcie minimum 1 działanie polegające na udziale w charakterze wystawcy w targach zagranicznych ze stoiskiem narodowym, wskazanych w dostępnej liście targów.
2. w przypadku naborów w związku z udziałem Polski w Światowej Wystawie EXPO
w roku 2024
Instytucją organizującą konkursy w ramach działania 2.25 FENG jest PARP.
Promocja Marki Innowacyjnych MŚP – kto może ubiegać się o dofinansowanie
1. w przypadku naborów o charakterze ogólnym
MŚP, prowadzące działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które wpisują się w jeden z następujących (15) sektorów gospodarki, które posiadają wysoki potencjał eksportowy oraz innowacyjny, a także wpisują się w obszary wsparcia powiązane z KIS.
Do 15 sektorów o wysokim potencjale eksportowym i innowacyjnym należą:
- sektor budowy i wykańczania budowli
- sektor elektroniki profesjonalnej, mikroelektroniki i fotoniki
- sektor farmaceutyczny i wyrobów medycznych
- sektor ICT/IT
- sektor kosmetyczny
- sektor lotniczo-kosmiczny
- sektor maszyn i urządzeń
- sektor meblarski
- sektor motoryzacyjny
- sektor pojazdów szynowych
- sektor przemysłu kreatywnego
- sektor spożywczy
- sektor statków specjalistycznych, jachtów i łodzi
- sektor wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania
- sektor zielonych technologii
Szczegóły dotyczące w/w 15 programów wraz z listą wydarzeń branżowych, na których zorganizowane zostaną stoiska narodowe dostępne są na stronach portalu Trade.gov.pl
👉 Aktualna lista wydarzeń targowych ze stoiskiem narodowym, przewidzianych dla uczestników Programu
- Wnioskodawca musi wziąć udział w charakterze wystawcy minimum w 1 wydarzeniu ze wskazanej powyżej listy, na którym zorganizowane zostanie stoisko narodowe
- Od 2025 roku Wnioskodawca może wziąć udział w charakterze wystawcy także w innych, wybranych przez siebie wydarzeniach targowych (spoza w/w listy), o ile są zgodne z profilem działalności Wnioskodawcy i produktów stanowiących przedmiot eksportu w ramach projektu
- Wnioskodawca może wybrać wyłącznie 1 sektor gospodarki, w ramach którego uczestniczył będzie w Programie
2. w przypadku naborów EXPO
- zgodnie z zasadami Programu Promocji
w roku 2024 – Program promocji EXPO 2025
Inne kluczowe warunki kwalifikacji Wnioskodawców
- Projekt musi wpisywać się w co najmniej jedną Krajową Inteligentną Specjalizację (lista KIS)
- Wymagane jest potwierdzenie „innowacyjności Wnioskodawcy”:
- 1) ponosił nakłady na działalność badawczo-rozwojową w ciągu ostatnich trzech lat obrotowych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, co znajduje potwierdzenie w złożonym do GUS sprawozdaniu o działalności badawczo-rozwojowej PNT-01 za co najmniej jeden rok we wskazanym okresie, załączonym do wniosku,
- lub 2) wdrożył innowacje produktowe lub w procesach biznesowych w ciągu ostatnich trzech lat obrotowych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, co znajduje potwierdzenie w złożonym do GUS sprawozdaniu o innowacjach PNT-02 załączonym do wniosku
- Wnioskodawca musi posiadać dokumenty, potwierdzające prawo do dysponowania marką produktową (stanowiącą przedmiot eksportu w ramach projektu)
- Wnioskodawca prowadził działania eksportowe co najmniej przez okres 2 lat przed złożeniem wniosku o dofinansowanie i osiągał przychody z eksportu w tych okresach
- Wartość eksportu w ostatnim zamkniętym roku obrachunkowym wynosi co najmniej 20%
Zasady finansowania projektów
- Forma wsparcia: dotacja
- maksymalny poziom dofinansowania wydatków:
- do 85% dla kosztów podróży służbowych pracowników uczestniczących w targach i misjach handlowych (stawka jednostkowa – metody uproszczone)
- do 50% dla pozostałych kosztów w projekcie (koszty rzeczywiście poniesione)
- Brak minimalnej i maksymalnej wartości kosztów kwalifikowanych
- Pomoc publiczna/pomoc de minimis
- Typ beneficjenta: MŚP
Promocja Marki Innowacyjnych MŚP – na jakie wydatki można uzyskać dotację
1) koszty wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego podczas uczestnictwa przedsiębiorstwa w danych targach lub danej wystawie; (WYŁĄCZNIE POMOC PUBLICZNA) – rozliczenie wydatków w oparciu koszty rzeczywiście poniesione + procedura zamówień (brak uproszczonych metod rozliczania wydatków)
2) koszty podróży służbowych pracowników uczestniczących w targach lub misjach gospodarczych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej; (WYŁĄCZNIE POMOC DE MINIMIS) – stawki jednostkowe (metody uproszczone)
3) koszty organizacji pokazów, prezentacji i degustacji w zakresie promocji marki produktowej, zorganizowanych podczas misji gospodarczych
4) koszty przygotowania i przeprowadzenia kampanii promocyjnej w związku z udziałem w targach i organizacją wyjazdowych misji gospodarczych (WYŁĄCZNIE POMOC DE MINIMIS) – maksymalny udział wydatków kwalifikowalnych związanych z kampanią promocyjną nie może przekroczyć 25% sumy kosztów kwalifikowalnych (bez kosztów pośrednich)
4) koszty pośrednie (7% kwalifikowalnych bezpośrednich kosztów projektu).
Termin naboru wniosków
2025
1. Promocja marki innowacyjnych MŚP – nabór ogólny
- ogłoszenie naboru: 08.05.2025 r.
- rozpoczęcie naboru: 13.05.2025 r.
- zakończenie naboru: 24.06.2025 r.
- pula środków: 50 000 mln zł
- Dokumentacja konkursu
2. Promocja marki innowacyjnych MŚP – nabór ogólny
- ogłoszenie naboru: 02.10.2025 r.
- rozpoczęcie naboru: 05.11.2025 r.
- zakończenie naboru: 08.01.2026 r.
- pula środków: 50 000 mln zł
Archiwum i wcześniejsze nabory
- Wyniki i archiwum naborów ogólnych 2.25 FENG
Nabory EXPO 2025
2a. Promocja marki innowacyjnych MŚP – EXPO Japonia 2025 (1)
- ogłoszenie naboru: 09.05.2024 r.
- rozpoczęcie naboru: 28.05.2024 r.
- zakończenie naboru: 19.06.2024 r
- W naborze złożono 26 wniosków na ponad 3,5 mln złotych
2b. Promocja marki innowacyjnych MŚP – EXPO Japonia 2025 (2)
- ogłoszenie naboru: 11.07.2024 r.
- rozpoczęcie naboru: 23.07.2024 r.
- zakończenie naboru: 26.09.2024 r
Promocja marki innowacyjnych MŚP – EXPO Japonia 2025 – DOKUMENTACJA KONKURSOWA
- Łączna pula środków: 25 mln zł
- Dokumentacja konkursu
- Przewodnik kwalifikowania wydatków – EXPO 2025
- Program promocji EXPO 2025
Promocja Marki Innowacyjnych MŚP – harmonogram naborów wniosków
👉 Harmonogram naborów wniosków w ramach programu FENG 2021-2027