Promocja Marki Innowacyjnych MŚP – Działanie 2.25 FENG 2021-2027

Promocja Marki Innowacyjnych MŚP (2.25 FENG) to działanie realizowane w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027. Jest to działanie wspierające internacjonalizację przedsiębiorstw i promocję ich działalności na rynkach zagranicznych.

Jest ono ukierunkowane na promowanie marek produktowych polskich MŚP poprzez Markę Polskiej Gospodarki, głównie w ramach udziału w międzynarodowych targach i misjach gospodarczych. Stanowi kontynuację i bazuje na założeniach cieszącego się bardzo dużym zainteresowaniem w poprzedniej perspektywie dotacyjnej programu Go To Brand.

Wsparcie w ramach działania Promocja Marki Innowacyjnych MŚP skierowane jest do polskich przedsiębiorców posiadających znaczący potencjał eksportowy na rynkach międzynarodowych.

Umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstw w ramach działania 2.25 FENG ma na celu zwiększenie ich dostępu do tradycyjnych oraz perspektywicznych rynków. Pod uwagę brane będą sektory gospodarki o najwyższym potencjale. W tym zakresie także pod względem możliwości realizacji strategii ekspansji zagranicznej oraz dopasowania produktów i usług do konkretnych rynków docelowych, segmentów klientów i kanałów sprzedaży.

Dotacje na rozwój eksportu obsługujemy od 2009 roku

👉 Zrealizowaliśmy z sukcesem ponad 100 projektów dla wielu branż

Typy projektów, które mogą uzyskać wsparcie

Promocja Marki Innowacyjnych MŚP wspierać będzie projekty przewidujące udział w wydarzeniach targowych i konferencyjnych określonych przez ministra właściwego ds. gospodarki w kalendarzu imprez targowych kluczowych dla rozwoju wybranych branż gospodarki oraz wyjazdowe misje gospodarcze prowadzone na tych rynkach.

W ramach działania realizowane będą 2 rodzaje projektów:

  • w związku z udziałem Polski w Światowej Wystawie EXPO
  • nabory ogólne do działania 2.25 (szerszy zakres możliwych działań)

Dofinansowanie mogą uzyskać projekty, uwzględniające

1. w przypadku naborów o charakterze ogólnym

  • udział w zagranicznych targach – od 2025 roku nastąpiła zmiana zasad:
    • Wnioskodawca ma dodatkowo możliwość udziału w charakterze wystawcy w innych wybranych targach (ponad w/w), w które wpisuje się projekt oraz produkty promowane w ramach projektu;
  • udział w międzynarodowych misjach gospodarczych, połączonych z:
    • udziałem w zagranicznych targach w roli zwiedzającego
    • udziałem w zagranicznej konferencji branżowej/seminarium
  • kampanie promocyjne w mediach elektronicznych, prowadzone w związku z udziałem Wnioskodawcy w targach zagranicznych lub misjach gospodarczych bezpośrednio związanych z projektem

Wytyczne dotyczące organizacji misji gospodarczej:

  • Nie jest możliwy udział w misji gospodarczej bez jednoczesnego udziału w targach w roli zwiedzającego lub konferencji branżowej/seminarium. Nie dopuszcza się również misji wyjazdowej bez udziału w wydarzeniu targowym lub seminarium/konferencji branżowej, polegającej wyłącznie na organizacji spotkań lub pokazów, prezentacji i degustacji w zakresie promocji marki produktowej.
  • Misja lub konferencja branżowa może dotyczyć udziału w targach niewskazanych na liście targów w ramach działania.

Beneficjent musi wskazać w projekcie minimum 1 działanie polegające na udziale w charakterze wystawcy w targach zagranicznych ze stoiskiem narodowym, wskazanych w dostępnej liście targów.

2. w przypadku naborów w związku z udziałem Polski w Światowej Wystawie EXPO

w roku 2024

Instytucją organizującą konkursy w ramach działania 2.25 FENG jest PARP.

Promocja Marki Innowacyjnych MŚP – kto może ubiegać się o dofinansowanie

1. w przypadku naborów o charakterze ogólnym

MŚP, prowadzące działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które wpisują się w jeden z następujących (15) sektorów gospodarki, które posiadają wysoki potencjał eksportowy oraz innowacyjny, a także wpisują się w obszary wsparcia powiązane z KIS.

Do 15 sektorów o wysokim potencjale eksportowym i innowacyjnym należą:

  1. sektor budowy i wykańczania budowli
  2. sektor elektroniki profesjonalnej, mikroelektroniki i fotoniki
  3. sektor farmaceutyczny i wyrobów medycznych
  4. sektor ICT/IT
  5. sektor kosmetyczny
  6. sektor lotniczo-kosmiczny
  7. sektor maszyn i urządzeń
  8. sektor meblarski
  9. sektor motoryzacyjny
  10. sektor pojazdów szynowych
  11. sektor przemysłu kreatywnego
  12. sektor spożywczy
  13. sektor statków specjalistycznych, jachtów i łodzi
  14. sektor wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania
  15. sektor zielonych technologii

Szczegóły dotyczące w/w 15 programów wraz z listą wydarzeń branżowych, na których zorganizowane zostaną stoiska narodowe dostępne są na stronach portalu Trade.gov.pl

👉 Aktualna lista wydarzeń targowych ze stoiskiem narodowym, przewidzianych dla uczestników Programu

  • Wnioskodawca musi wziąć udział w charakterze wystawcy minimum w 1 wydarzeniu ze wskazanej powyżej listy, na którym zorganizowane zostanie stoisko narodowe
  • Od 2025 roku Wnioskodawca może wziąć udział w charakterze wystawcy także w innych, wybranych przez siebie wydarzeniach targowych (spoza w/w listy), o ile są zgodne z profilem działalności Wnioskodawcy i produktów stanowiących przedmiot eksportu w ramach projektu
  • Wnioskodawca może wybrać wyłącznie 1 sektor gospodarki, w ramach którego uczestniczył będzie w Programie

2. w przypadku naborów EXPO

  • zgodnie z zasadami Programu Promocji

w roku 2024 – Program promocji EXPO 2025

Inne kluczowe warunki kwalifikacji Wnioskodawców

  • Projekt musi wpisywać się w co najmniej jedną Krajową Inteligentną Specjalizację (lista KIS)
  • Wymagane jest potwierdzenie „innowacyjności Wnioskodawcy”:
    • 1) ponosił nakłady na działalność badawczo-rozwojową w ciągu ostatnich trzech lat obrotowych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, co znajduje potwierdzenie w złożonym do GUS sprawozdaniu o działalności badawczo-rozwojowej PNT-01 za co najmniej jeden rok we wskazanym okresie, załączonym do wniosku,
    • lub 2) wdrożył innowacje produktowe lub w procesach biznesowych w ciągu ostatnich trzech lat obrotowych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, co znajduje potwierdzenie w złożonym do GUS sprawozdaniu o innowacjach PNT-02 załączonym do wniosku
  • Wnioskodawca musi posiadać dokumenty, potwierdzające prawo do dysponowania marką produktową (stanowiącą przedmiot eksportu w ramach projektu)
  • Wnioskodawca prowadził działania eksportowe co najmniej przez okres 2 lat przed złożeniem wniosku o dofinansowanie i osiągał przychody z eksportu w tych okresach
  • Wartość eksportu w ostatnim zamkniętym roku obrachunkowym wynosi co najmniej 20%

Zasady finansowania projektów

  • Forma wsparcia: dotacja
  • maksymalny poziom dofinansowania wydatków:
    • do 85% dla kosztów podróży służbowych pracowników uczestniczących w targach i misjach handlowych (stawka jednostkowa – metody uproszczone)
    • do 50% dla pozostałych kosztów w projekcie (koszty rzeczywiście poniesione)
  • Brak minimalnej i maksymalnej wartości kosztów kwalifikowanych
  • Pomoc publiczna/pomoc de minimis
  • Typ beneficjenta: MŚP

Promocja Marki Innowacyjnych MŚP – na jakie wydatki można uzyskać dotację

1) koszty wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego podczas uczestnictwa przedsiębiorstwa w danych targach lub danej wystawie; (WYŁĄCZNIE POMOC PUBLICZNA) – rozliczenie wydatków w oparciu koszty rzeczywiście poniesione + procedura zamówień (brak uproszczonych metod rozliczania wydatków)

2) koszty podróży służbowych pracowników uczestniczących w targach lub misjach gospodarczych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej; (WYŁĄCZNIE POMOC DE MINIMIS) – stawki jednostkowe (metody uproszczone)

3) koszty organizacji pokazów, prezentacji i degustacji w zakresie promocji marki produktowej, zorganizowanych podczas misji gospodarczych

4) koszty przygotowania i przeprowadzenia kampanii promocyjnej w związku z udziałem w targach i organizacją wyjazdowych misji gospodarczych (WYŁĄCZNIE POMOC DE MINIMIS) – maksymalny udział wydatków kwalifikowalnych związanych z kampanią promocyjną nie może przekroczyć 25% sumy kosztów kwalifikowalnych (bez kosztów pośrednich)

4) koszty pośrednie (7% kwalifikowalnych bezpośrednich kosztów projektu).

Termin naboru wniosków

2025

1. Promocja marki innowacyjnych MŚP – nabór ogólny

  • ogłoszenie naboru: 08.05.2025 r.
  • rozpoczęcie naboru: 13.05.2025 r.
  • zakończenie naboru: 24.06.2025 r.
  • pula środków: 50 000 mln zł
  • Dokumentacja konkursu

2. Promocja marki innowacyjnych MŚP – nabór ogólny

  • ogłoszenie naboru: 02.10.2025 r.
  • rozpoczęcie naboru: 05.11.2025 r.
  • zakończenie naboru: 08.01.2026 r.
  • pula środków: 50 000 mln zł

Archiwum i wcześniejsze nabory

Nabory EXPO 2025

2a. Promocja marki innowacyjnych MŚP – EXPO Japonia 2025 (1)

  • ogłoszenie naboru: 09.05.2024 r.
  • rozpoczęcie naboru: 28.05.2024 r.
  • zakończenie naboru: 19.06.2024 r
  • W naborze złożono 26 wniosków na ponad 3,5 mln złotych

2b. Promocja marki innowacyjnych MŚP – EXPO Japonia 2025 (2)

  • ogłoszenie naboru: 11.07.2024 r.
  • rozpoczęcie naboru: 23.07.2024 r.
  • zakończenie naboru: 26.09.2024 r

Promocja marki innowacyjnych MŚP – EXPO Japonia 2025 – DOKUMENTACJA KONKURSOWA

Promocja Marki Innowacyjnych MŚP – harmonogram naborów wniosków

👉 Harmonogram naborów wniosków w ramach programu FENG 2021-2027

Jesteś zainteresowany dofinansowaniem rozwoju Twojego eksportu?

👉 Chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat działania 2.25 FENG?

Nie rejestrujemy i nie przechowujemy Twoich danych osobowych. Ta strona wykorzystuje jedynie "ciasteczka", w celu analizy ruchu na stronie. Dalsze korzystanie ze strony bez zmiany ustawień w Twojej przeglądarce oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w "Polityce prywatności"

Polityka prywatności