Doradztwo marketingowe to obszar usług konsultingowych, ukierunkowany na zaplanowanie, zoptymalizowanie i wdrożenie efektywnych działań w szeroko pojętym marketingu. Dotyczą one zarówno sfery promocji, jak również pozostałych elementów formuły 4 x P, czyli marketing-mix (produkt, cena, dystrybucja, promocja).
Produktem podstawowym przeprowadzonej usługi konsultingowej jest kompletna strategia marketingowa, opracowana dla danej organizacji, która następnie podlegać będzie wdrożeniu i weryfikacji z punktu widzenia efektów, które przynosi.
Współpraca z konsultantem oczywiście nie sprowadza się wyłącznie do opracowania dokumentów. A polega raczej na tym, aby przy jego wsparciu wspólnie uzgadniać, co jest w danym momencie priorytetowe, jakie działania marketingowe nie funkcjonują odpowiednio oraz w jaki sposób dokonać ich usprawnienia, aby zaczęły przynosić oczekiwane efekty.
Doradztwo marketingowe służy zatem temu, aby trafnie zdiagnozować potrzeby klienta w obszarze marketingu, zweryfikować skuteczność aktualnie prowadzonych przez niego działań, zaplanować ich modyfikację oraz wprowadzić usprawniania i zmiany w procesach w ramach realizowanej strategii. W taki sposób, aby była ona bardziej efektywna i przynosiła wymierne korzyści.
Uzupełnienie dla usług doradztwa marketingowego stanowi outsourcing marketingu, który polega na delegowaniu prowadzenia i koordynacji działań marketingowych do wyspecjalizowanego podmiotu zewnętrznego (firmy, organizacji lub indywidualnego eksperta). W tym zakresie często korzysta się ze wsparcia zewnętrznego menedżera ds. marketingu, który zaplanuje, zorganizuje i poprowadzi działania marketingowe w sposób kompleksowy.
Doradztwo marketingowe B2B – na czym polega?
Doradztwo marketingowe B2B odnosi się do sfery Business-to-Business, czyli działań marketingowych, prowadzonych przez firmy i skierowanych do innych firm.
Marketing B2B jest szczególną specjalizacją w obszarze marketingu. Wynika to głównie ze specyfiki zachowań nabywczych klientów biznesowych oraz sposobu podejmowania przez nich decyzji zakupowych, które często konsultowane są w większym gronie.
👉 Dowiedz się, jakie są najważniejsze różnice pomiędzy marketingiem B2B i B2C.
Dodatkowo większość procesów zakupowych klientów B2B rozpoczyna się w wyszukiwarce internetowej, co sprawia, że – z punktu widzenia prowadzenia skutecznych działań marketingowych – szczególny nacisk powinien zostać położony na sferę marketingu przychodzącego. W tym obszarze natomiast bardzo ważną rolę odgrywają działania content marketingowe, prowadzone w segmencie B2B.
Skuteczne doradztwo marketingowe B2B ma zatem kluczowe znaczenie w odniesieniu do klientów biznesowych, gdyż aby efektywnie generować leady sprzedażowe wymagane jest prowadzenie nieco innych działań marketingowych w ujęciu kompleksowym niż w przypadku B2C.
Jak już zostało wspomniane, nacisk położony zostanie tutaj na działania takie jak m.in. tworzenie wartościowych merytorycznie i angażujących użytkownika treści, które udzielają odpowiedzi na pytania nurtujące klienta B2B (personę zakupową), pomagają rozwiązać jego problemy oraz ułatwiają mu odnalezienie właściwego produktu lub usługi. A jednocześnie, które zostały przygotowane w taki sposób, aby były przyjazne dla wyszukiwarki internetowej (SEO friendly).
Strategia w zakresie promocji i reklamy
Warto jednak pamiętać, że marketing to nie tylko sfera promocji i reklamy (w szczególności reklamy w mediach cyfrowych i on-line), choć aktualnie niestety często pojęcie marketingu w taki sposób właśnie jest rozumiane, co mocno je zawęża.
Doradztwo marketingowe może być zatem realizowane kompleksowo w zakresie wszystkich elementów formuły 4 x P, jak również może dotyczyć jedynie wybranych zagadnień bądź obszarów działań.
Ze względu na to, że pojęcie marketingu sprowadzane jest zazwyczaj głównie do obszaru promocji i reklamy, także i doradztwo marketingowe skupia się najczęściej na konsultingu w zakresie prowadzenia działań w tej właśnie sferze.
W tym zakresie doradztwo marketingowe ma za zadanie przede wszystkim zweryfikować dotychczas prowadzone działania promocyjne oraz ich efekty, jak również zaproponować optymalizację i modyfikację procesów, w taki sposób aby skutecznie generować leady sprzedażowe.
Kluczowe będzie tutaj zatem przygotowanie kompleksowej strategii działań, a następnie jej wdrożenie i zweryfikowanie osiągniętych rezultatów.
👉 Sprawdź, jak w prosty sposób usprawnić działania realizowane w marketingu B2B, koncentrując się na 3 głównych obszarach:
- buyer persona B2B
- strategia treści
- remarketing (retargeting)
Najważniejsze elementy strategii promocji – plan marketingowy
👇 Przykładowy plan działań może zawierać elementy, jak np.:
✅ analiza dotychczas prowadzonych działań promocyjnych wraz z ich podsumowaniem i analizą efektów
✅ przygotowanie i uzgodnienie planu wdrożenia zmian
✅ modyfikacja i usprawnienia obszarów wymagających poprawy wraz z uzasadnieniem
✅ zaplanowanie i wdrożenie nowych aktywności promocyjnych wraz z propozycją pomiaru ich efektywności
✅ dobór optymalnych działań i narzędzi marketingowych w wielu kanałach komunikacji, łączących techniki inbound i outbound, jak również komunikację w kanałach własnych i zewnętrznych (paid)
✅ wybór mediów
✅ opracowanie budżetu i harmonogram wdrożenia planu marketingowego
Doradztwo marketingowe B2B i outsourcing – możliwości współpracy
Możliwości współpracy w obszarze doradztwo marketingowe B2B i outsourcing są bardzo szerokie, a uzgodniony jej zakres często wynika z preferencji klienta bądź specjalizacji firmy wykonawczej.
W tym zakresie doradztwo marketingowe B2B i outsourcing działań marketingowych mogą dotyczyć konsultacji i wdrożeń projektowych w poniższych obszarach.
✅ Marketing B2B
👉 Doradztwo SXO
👉 Usługa zewnętrznego menedżera ds. marketingu – Interim Marketing Managera B2B
Podsumowanie
Skuteczne doradztwo marketingowe znacząco wspiera prowadzone przez daną organizację działania w obszarze marketingu i czyni je bardziej efektywnymi. Jest to szczególnie ważne w marketingu B2B, gdyż pojawiające się leady przychodzące są bezpośrednim efektem odpowiednio zaplanowanych i prowadzonych działań marketingowych.
W tym zakresie bardzo ważne jest odpowiednie zaplanowanie i wdrożenie strategii w zakresie marketingu przychodzącego, w szczególności poprzez skuteczną optymalizację strony internetowej oraz działania content marketingowe.
Oprócz zaplanowania strategii marketingowej w wyniku działań doradczych, niezbędne jest także jej wdrożenie. Jeśli nie dysponujemy odpowiednimi zasobami w tym zakresie, możemy skorzystać z usługi outsourcingu działań marketingowych. W takim przypadku zewnętrzny menedżer marketingu pomoże nam zorganizować i wdrożyć zaplanowane działania.
Doradztwo marketingowe B2B i outsourcing marketingu to usługi komplementarne, które często oferowane są przez podmioty zewnętrzne. Skorzystanie z nich stanowi duże wsparcie, a zarazem ułatwienie organizacyjne dla firm, które mają ograniczone zasoby i nie dysponują w swoim zespole odpowiednimi specjalistami.
Warto skorzystać, aby usprawnić planowanie i wdrażanie skutecznych działań marketingowych, dzięki którym zwiększymy sprzedaż naszych produktów i usług.